İbn Haldun Üniversitesi Sosyoloji Bölümü yüksek lisans öğrencimiz Hilal Aktaş’ın sorumlu yazarlığını üstlendiği “Eğitimden Mesleğe Geçişte Mimarların Habitusu” başlıklı makalesi İdealkent Kent Araştırmaları Dergisi’nde yayınlandı. Nitel araştırma yöntemleriyle yürütülen çalışmada farklı yaş, cinsiyet, kıdem ve çalışma koşullarına sahip 16 mimarla derinlemesine görüşmeler yapılarak veriler, gömülü teori yaklaşımıyla analiz edildi.
Elde edilen bulgular, mimarların mesleki habitusunun fakülte yıllarından itibaren şekillenmeye başladığını ve bu süreçte çeşitli gerilimler barındırdığını ortaya koyuyor. Çalışma, mimarlık eğitiminden profesyonel hayata geçiş sürecini sosyolojik bir çerçevede ele alarak mesleğin güncel dinamiklerine ışık tutuyor. Mimarlık fakülteleri mezunlarına sundukları avantajlar açısından kendi içlerinde farklılaşırken, öğrencilerin üniversite yıllarından mesleğe uzanan süreçte yoğun, rekabetçi ve çok yönlü bir çalışma temposuna dâhil oldukları görülüyor. Staj ve ofis deneyimleri ise eğitimle meslek pratiği arasındaki boşlukları görünür kılıyor.
Makale, mimarların mesleki habitusunun diploma prestiji ile tasarım becerisi, yoğun çalışma temposu ile yaratıcılık ve sürekli gelişim ile rutinleşme arasında şekillenen bir dizi gerilimi barındırdığını vurguluyor.
Söz konusu çalışma, Türkiye’de mimarlık alanındaki dönüşen eğitim ve çalışma örüntülerini anlamaya yönelik önemli bir katkı sunması bakımından dikkat çekiyor.
Makale için: https://dergipark.org.tr/tr/pub/idealkent/issue/95547/1630807